Overzicht OpenIJ Sluis

Megaklus voor sluisbouwers

IJMUIDEN – Het consortium OpenIJ wordt verantwoordelijk voor ontwerp, bouw, financiering en onderhoud van de nieuwe zeesluis gedurende 26 jaar. Enkele weken geleden maakte Rijkswaterstaat bekend dat de opdracht al voorlopig vergund was aan OpenIJ.

Consortium nu zeker van opdracht

De verliezende partijen konden nog bezwaar maken. Een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder laat weten dat er geen bezwaren zijn ingediend. Volgens haar maakte OpenIJ onder meer indruk met een innovatief ontwerp waarbij is voorzien in drie identieke sluisdeuren.

Het Rijk, de gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland hebben in totaal 848 miljoen euro vrijgemaakt voor het project dat de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam moet verbeteren en een impuls moet geven aan de Nederlandse economie. Maar de consortia die op het project hadden ingeschreven konden extra punten verdienen als ze het project goedkoper konden uitvoeren.

Verdeeld

Hoeveel geld precies met de opdracht is gemoeid, wordt pas bekendgemaakt als de financiering helemaal rond is. Hoe de omzet tussen de betrokken partijen wordt verdeeld, is evenmin duidelijk.

De nieuwe sluis wordt 70 meter breed, 500 meter lang en 18 meter diep en is daarmee in alle opzichten groter dan de bestaande Noordersluis die na honderd jaar aan vervanging toe is. Het wordt zelfs de grootste zeesluis ter wereld. Groter dan de nieuwe sluis in Antwerpen, die ook mede door de BAM Groep wordt gebouwd.

Ervaring

Bij de BAM Groep is men blij dat de opdracht nu definitief is binnengesleept. ,,Het is een belangrijke opdracht voor onze infra-afdeling’’, zegt woordvoerder Arno Pronk. ,,Ons bedrijf is gericht op continuïteit en dit zorgt voor veel werk. Bovendien betekent dit dat we de ervaring die we bij soortgelijke projecten hebben verworven, kunnen benutten voor toekomstige projecten.’’ Naast de zeesluis in Antwerpen werkt BAM ook aan de sluis bij Brünsbuttel (Kielerkanaal, red.).

Het bedrijf is ook geïnteresseerd in andere sluisprojecten in Nederland. ,,De zeesluis bij IJmuiden maakt onderdeel van een sluizenprogramma in Nederland. Uiteraard zijn we geïnteresseerd in andere projecten. Morgen moet er weer ander werk komen.’’

De eerste spade gaat naar verwachting begin volgend jaar de grond in. Eind 2019 moet de sluis beschikbaar zijn voor de scheepvaart.

Grote bedrijven achter OpenIJ

Het consortium OpenIJ wordt gevormd door: Koninklijke BAM Groep, PGGM, VolkerWessels en DIF. De bouw van de sluis wordt uitgevoerd door BAM en VolkerWessels. De baggerwerkzaamheden zullen in onderaanneming worden uitgevoerd door Van Oord en Boskalis.

Koninklijke BAM Groep is een Europese bouwgroep die wereldwijd gespecialiseerde bouw- en infrawerken uitvoert en in 2014 een omzet van 7,3 miljard euro had.

De coöperatie PGGM beheerde eind juni 2015 voor diverse pensioenfondsen een vermogen van 186,6 miljard euro.

VolkerWessels is een Nederlands concern met zo’n 120 ondernemingen en circa 15.000 medewerkers. Het bedrijf is actief in de bouw, infrastructuur, energie en telecom.

DIF is een Nederlandse investeerder in infrastructuur. DIF beheert voor 2,8 miljard euro aan fondsen in Europa, Noord Amerika en Australië.

IJmuider Courant, Roel van Leeuwen – 21-8-2015